Svettiga intervaller på semestern!

by lördag, augusti 13, 2016

Tänk att vi nu redan är inne på vecka 5! Halva tiden av 10 veckorsprogrammet ”lär dig springa 10 km” har redan gått! Det känns extra skönt att jag trots lite semester har kunnat hålla igång med löpningen hela tiden och kört mina tre löppass per vecka. Förra veckan när jag och M var iväg och bodde på hotell passade vi på att gå upp extra tidigt på morgonen för att springa på löpbandet innan frukost. Det var så sjukt skönt, samtidigt som det var riktigt jobbigt! Jag pressade mig själv till 6 min x 4 intervaller med en hastighet på 12 km/h (eller 5 min/km), jag var helt dyblöt efteråt, men jag klarade det! 🙂

I måndags sprang jag första passet denna vecka och mina 4 km klarade jag på 19 minuter och 59 sekunder! Så himla stolt att jag sprang under 20 minuter!

Tidigare veckor hittar du här: Vecka 1Vecka 2Vecka 3 & Vecka 4.

Vecka 5 – 3 st pass

Pass 1: ca 40 minuter

Uppvärmning: 5 minuters powerwalk
Intervaller: 4 km löping utan vila. Anpassa tempot så du orkar hela tiden.
Varva ned: ytterligare 5 minuters powerwalk.
Extra: Lägg gärna till lite överkroppsstyrka i form av armhävningar, dips, plankan osv.

Pass 2: 40 minuter

Uppvärmning: 5 minuters powerwalk
Intervaller: 6 minuters löpning och 1 minuters powerwalk, upprepa detta 4 gånger.
Varva ned: ytterligare 5 minuters powerwalk.
Extra: Lägg gärna till lite överkroppsstyrka i form av armhävningar, dips, plankan osv.

Pass 3: ca 45 minuter

Uppvärmning: 5 minuters powerwalk
Intervaller: 5 km löping utan vila. Anpassa tempot så du orkar hela tiden.
Varva ned: 5 minuters powerwalk.
Extra: Lägg gärna till lite överkroppsstyrka i form av armhävningar, dips, plankan osv.

1 Response
  • Sara
    augusti 13, 2016

    Bra jobbat 😀

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *