Rödbetsjuice

by onsdag, mars 2, 2016

Om du frågar mig så är rödbetor gott till det mesta, super i både mat och i juice/smoothie.

Rödbetor är dessutom fyllda med olika nyttigheter! Förutom att de innehåller fiber som får fart på tarmarna, höjer den också vårat blodsocker långsammare och det ger en balanserad energinivå och längre mättnadskänsla. Rödbetor innehåller också den nödvändiga B-vitaminen folat som bland annat bildar nya celler och nya röda blodkroppar, något som är extra viktigt om man är gravid. Andra ämnen du hittar i rödbetan är nitrat, magnesium, järn, kalium och natrium. (Källa: Sund.nu)

beetroot-juice2
Rödbetsjuice

{ PORTIONER: 2-4 / TIDSÅTGÅNG: 5 MINUTER }

INGREDIENSER:
1 stor rödbeta (min var kokad innan)
1 morot
1 äpple
Saften från en citron
1-2 cm ingefära
2-4 apelsiner

GÖR SÅ HÄR:
Skala rotfrukterna och kärna ur äpplet. Dela i mindre bitar och lägg i en mixer tillsammans med saften från citron och apelsin.
Beroende på om du vill ha drycken som juice eller krämigare smoothie kan du anpassa hur mycket apelsinjuice du har i.

beetroot-juice-4 

No Comments Yet.

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *