Förkylning – nej tack!

by lördag, oktober 3, 2015

Hösten är här och det betyder förkylningstider. Det hostas och snörvlas överallt; på bussen, på jobbet, när du hämtar barnen på dagis. Skydda dig med rätt kost och ladda med vitaminer.Att hosta i armvecket och hålla händerna riktigt rena med handsprit är välkända knep, men visste du att du kan hålla förkylningarna på avstånd genom att äta rätt? Ladda upp i vinter med ett skafferi som boostar ditt immunförsvar och håller dig frisk. Komplettera med din Aloe Vera Gel och Absorbent-C för bästa resultat.

cold1

 
HÄLSOMAT
 
Honung: Honung är en gammal huskur vid förkylning. Men ta inte honungen i teet, i alla fall inte om du vill åt de positiva egenskaperna. Mycket av honungens hälsobringande ämnen förstörs vid upphettning över 40–45 grader. Ta den istället i en tallrik yoghurt eller på smörgåsen. Eller i teet bara för den goda smakens skull.
 

Ingefära: Det finns ett gammalt kinesiskt talesätt om ingefära som lyder – ”Äter man ett stycke ingefära varje morgon får apotekaren dö av hunger”. Den anses vara antibakteriell och stärker immunförsvaret med sin höga halt av antioxidanter.

Citrusfrukter: C-vitamin har en mängd uppgifter i kroppen, bland annat hjälper den kroppen att ta upp järn och gör dig piggare. Så frossa på med apelsin, citron, clementin och alla andra smaskiga alternativ som finns i fruktdisken. Och ta en Absorbent-C varje dag, så vet du att du får i dig det du behöver.

Vitlök: Lägg till en klyfta eller två i maten. Är du rädd att lukta kan du tugga på lite persilja efter du ätit vitlök så är det ingen fara.
Eller varför inte ta vår egen Forever Garlic Thyme? En daglig dos ger dig nämligen cirka 3 gram vitlök och 150 mg timjan – i mjuka och garanterat luktfria kapslar.cold3

Chili: Ämnet capsaicin ger chilifrukten dess styrka. Men det bedövar också nerverna i
nässlemhinnan och gör dem mindre känsliga för infektioner. På så sätt lindrar det bland annat kronisk snuva med nästäppa och nysningar.

En bra kost handlar också om vad du inte äter. Håll dig borta från för mycket socker och skräpmat. Var extra noga med handtvätt den här årstiden. Och om förkylningen ändå bryter ut; vila dig i form.

 

Vitaminkur
Har du en ordentlig juicepress hemma kan du göra den här mumsiga och nyttiga vitamininjektionen på ett litet kick. Går att förvara i kylen i flera dagar om du häller den i plastflaskor.

Ingredienser:
1-2 kg morötter
1-2 kg apelsiner
1 kg äpplen
ingefära efter smak

Gör så här:
Skölj och skala alla ingredienser. Pressa. Njut!

Dunderkur
Hör du till de tåliga och vill ha ett extra starkt skydd så har vi ett tips till dig.
Pressa färsk vitlök i yoghurt eller fil. Blanda och ät.

No Comments Yet.

What do you think?

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *